Yoga for sleep

Yoga for sleep

Yoga for sleep

Hello friends आपका स्वागत है healthybhoj में आज हम बात करेंगे yoga for sleep। आजकल के unfit life के वजह से हमारी नींद भी बहुत ज्यादा खराब हो जाती है हम कभी कभी जल्दी खा लेते है तो कभी बहुत देर से खाते हैं इसके कारणों से हमारी नींद पूरी नहीं होती है और सुबह को आलस फील करते हैं और हमारा digestion भी खराब रहता है constipation की भी problam रहती है।

                 और आज हम आपको एक yoga pose के बारे में बताएंगे जो नींद ना अपने के problam से आपको निजात देगी और आप आराम से रात को सो पाएंगे।

Yoga pose for sleep

Child pose

बालासना/ child pose – यह एक ऐसा pose हैं जिसे कर कर आप अपने digestion को बहुत fast कर सकते हैं body  relax कर सकते हैं और नींद भी बहुत अच्छी आती है इस आसन को करने से। अब देखते हैं कि इस child pose को कैसे किया जाए।

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Method:-
बालासना करने के लिए सबसे पहले हम घुटने के बल वज्रासन आके position में आजाए। जिसमें क्योंकि thigh direct आपके shin पर हो और आपके hip bone आपके heel पर टिका हो और आपका back एकदम straight रहेगा। body को relax रखना है और सांस अंदर लेते हुए आगे की तरफ झुकना है और आपके हाथों को चलाते हुए sat कर ले जमीन पर सटाकर और फिर अपने stomach को hold करके रहे जिससे आपका posture strong होगा और engage भी रहेगा उसके बाद अपने चेहरे को जमीन की तरफ फेस करते हुए टीका दे और अपने हाथ से अपने आप दूर ले जा सकते उतना दूर ले जाए और अच्छे से stretch करें और breathe in breathe out करें। अपने body में blood flow को आराम से महसूस करें और उसे अपना काम करने से और ध्यान रखें।इस yoga से आपको बहुत सारे फायदा मिलते हैं जैसे कि आप कि स्पा इन लंदन होती है आपकी skin glowing होती है आपको नींद अच्छी आती है और आपका digestion भी अच्छा रहता है।
                 वापस से normal position में आने के लिए सबसे पहले आप अपने हाथों को अपने सब खींचे और अपने घुटने के बगल में रखें उसके बाद धीरे धीरे अपने चेहरे को जमीन से उठाएं और अपने हाथों से push करते हुए उठे जब आप उठ जाए तो धीरे-धीरे उसके बाद अपने normal position में आ सकते हैं। एक बहुत ज्यादा अच्छा असरदार आसन है जिसे करके आप अपने नींद को बहुत अच्छा बना सकते हैं और अच्छे तरीके से सो सकते हैं।
                 यह yoga pose आपको सोने में बहुत ज्यादा help करता है और यह आपके blood flow के लिए भी बहुत अच्छा है आप यह सुबह को भी कर सकते हैं और रात को खाना खाने के बाद सोने से पहले भी कर सकते हैं आपको यह yoga कम से कम 10 मिनट तो करना ही चाहिए अब आपको पता है कि यह yoga कैसे करना है और कितने time तक करना है और कितने बजे करना है ये yoga करके अपनी life को healthy बनाइए और अच्छे से नींद complete कीजिए और healthy रही है।

               अब आपको पता है कि yoga for sleep कैसे करना चाहिए इससे जुड़े आपको कोई भी सवाल हो तो आप हमें comment कर सकते हैं और subscribe and follow करना ना भूलें।

                                                        Thank you

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Translated in English:-


Yoga for sleep

Yoga for sleep

Hello friends welcome to healthybhoj today we will talk yoga for sleep. Due to the unfit life nowadays, our sleep also gets very bad, sometimes we eat early, sometimes we eat too late due to which our sleep is not complete and in the morning we feel lethargic and our digestion also There is also a problem of constipation.

And today we will tell you about a yoga pose that will not let you get rid of your problam and you will be able to sleep comfortably at night.

Yoga pose for sleep

Child pose

Balasana / child pose – This is a pose that by doing this you can fasten your digestion very fast, relax the body and sleep is also good by doing this asana. Now let us see how to do this child pose.

Powered by-Fit tak

Method : –
To do Balasana, first of all, we came to the position of Vajrasana on the knee. Which because thigh direct is on your shin and your hip bone rests on your heel and your back will be straight. The body has to be relaxed and while breathing in, bend forward and sit with your hands moving to the ground and then holding your stomach, so that your posture will be strong and will be engaged, after that your face will be ground. Face the vaccine and take it as far as you can take it away with your hand and stretch well and breathe in breathe out. Feel the blood flow in your body comfortably and take care of it by doing your work. This yoga gives you a lot of benefits like you are in Spa in London, your skin is glowing, you sleep well and your Digestion is also good.
To get back to normal position, first of all you pull your hands all over and place it next to your knee, then slowly raise your face from the ground and while pushing with your hands, slowly rise when you get up. After that, you can come to your normal position. There is a very good effective posture, by which you can make your sleep very good and sleep well.
This yoga pose helps you in sleeping a lot and it is also very good for your blood flow.You can do this in the morning and after eating food at night, you can do this yoga at least You should do 10 minutes, now you know how to do this yoga and for how long to do it and at what time to do it, make your life healthy by doing yoga and complete sleep well and have been healthy.

Now you know how to do yoga for sleep, if you have any questions related to it, you can comment us and do not forget to subscribe and follow.

Thank you

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